Thursday, July 14, 2022

by Fathiyah binti Mohd Shah

PELAKSANAAN PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG PENDIDIKAN DALAM AMALAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA





 

Pengertian peraturan dan undang-undang Pendidikan

Pengertian Peraturan Pendidikan

֍ Perbuatan tentang moral yang menjamin keadilan.

֍ Satu bentuk kawalan ke atas semua penjawat awam untuk menjamin kesejahteraan hidup.

֍ Peraturan merupakan syarat yang perlu dipatuhi oleh sesebuah organisasi bagi mengelak berlakunya masalah.

 

Peraturan Pendidikan/ Peraturan Guru

1)    Akta Pendidikan 1996

♦ Suatu Akta untuk mengadakan peruntukan bagi pendidikan dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.

♦ Dikenali juga Akta 550 sebagai rujukan dalam pelaksanaan tanggungjawab warga pendidik agar sentiasa berada di landasan yang betul.

 

 

     2)    Pekeliling Iktisas

♦ Warta kerajaan yang dikeluarkan dan diedarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dari semasa ke semasa.

♦ Merupakan satu arahan dan garis panduan dalam pelaksanaan suatu tugasan dan perkhidmatan.

 

     3)    Undang-undang Sivil dan Syariah

♦ Undang-undang Syariah merupakan hukum perundangan Islam daripada Allah s.w.t. bagi umatNya bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah termasuklah kesalahan yang berkaitan dengan hubungan tidak sah seperti khalwat dan persetubuhan haram.

♦ Undang-undang Sivil pula merupakan sekumpulan undang-undang yang mengawal hak dan tanggungan (liabiliti) sivil antara individu dengan individu, individu dengan masyarakat dan masyarakat dengan individu.

 

     4)    Perintah Am (Kelakuan dan Tetatertib)

♦ Peraturan-peraturan pegawai awam yang mencakupi kewajipan kepada pegawai awam agar mematuhi peraturan, kawalan dan pengawasan tatatertib.

♦ Disenaraikan kesalahan dan ketidakpatuhan terhadap prosedur tatatertib yang boleh disabitkan dengan hukuman tatatertib dan penamatan perkhidmatan demi kepentingan awam.

 

 

Pengertian Undang-undang Pendidikan

֍ Semua peraturan yang berkaitan tingkah laku yang dibentuk mengikut autoriti atau adat sesuatu kaum.

֍ Undang-undang yang telah digubal oleh sesebuah badan pengubalan undang-undang yang bertujuan melindungi hak individu dan kebebasan tertentu.

֍ Undang-undang yang digubal bagi memelihara hak individu tertentu.

 

Perbezaan Peraturan Pendidikan Dan Undang-Undang Pendidikan

Kategori/ Perkara

Peraturan Pendidikan

Undang-undang Pendidikan

Persamaan

  I.   Dokumen bertulis.

  II.  Panduan dalam kehidupan.

  III. Panduan sekiranya berlaku masalah.

  IV. Peraturan disahkan sebelum digunakan.

  V.  Kaedah pembuatan hukuman adalah sama.

  VI. Memastikan pendidikan Malaysia berkembang.

Berbezaan

Peraturan Pendidikan

Undang-undang Pendidikan

 ► Maksud

Peraturan pendidikan lebih kepada menjaga sistem pendidikan supaya dapat menghasilkan insan yang dihasratkan.

Perundangan yang di gubal untuk memastikan para guru dan pegawai Pendidikan menjalankan tugas dengan betul dan tidak menyalahgunakan kuasa.

 ► Tujuan

Mendisiplinkan individu serta amanah dalam pekerjaan.

Menjaga hak individu.

 ► Kepentingan

Mewujudkan sistem tadbir urus yang cekap dan berkualiti.

Supaya tiada yang melampau dalam bidang kuasa.

 ► Contoh

Perintah Am Peraturan 4 Bab D.

Akta Pendidikan 1996.

 ► Kesan

Mewujudkan sekolah yang selamat.

Menjamin keselamatan pendidik dan pelajar.

 ► Pendidikan Guru

Memastikan guru mengambil tindakan yang sewajarnya.

Perundangan ini telah menghadkan dan menyediakan garis panduan kepada guru dalam memberi hukuman.

 

Tujuan Pelaksanaan Peraturan-Peraturan Pendidikan

Tujuan

Keterangan

Pencegahan

  Mencegah guru-guru atau pegawai Pendidikan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh memburukkan imej institusi Pendidikan dan penyalahgunaan kuasa.

♦ Mengelakkan dari berlakunya amalan-amalan yang melanggar peraturan-peraturan tersebut.

 Contoh: surat pekeliling, memo pemberitahuan dan papan tanda amaran.

Peringatan

♦ Memastikan guru-guru serta pegawai pendidikan sentiasa menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan.

♦ Memberi peringatan kepada guru-guru serta pegawai pendidikan terhadap akibat dan hukuman sekiranya tidak mematuhi peraturan.

♦ Mengingatkan guru-guru serta pegawai Pendidikan agar sentiasa berwaspada dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan.

♦ Contoh: amaran lisan/ bertulis, surat tunjuk sebab

Pengajaran

 Memberikan pengajaran kepada guru-guru serta pegawai Pendidikan melalui kes-kes yang lepas serta hukuman yang dikenakan untuk setiap kesalahan yang dilakukan.

♦ Tindakan yang dikenakan untuk dijadikan iktibar dan panduan kepada pegawai yang terlibat dan pihak-pihak lain agar perkara yang sama tidak berulang.

♦ Contoh: hukuman diturunkan pangkat dan ditukar tempat kerja.

 

Kesimpulan

          Peraturan dan undang-undang perlu diketahui dan diamalkan dalam Pendidikan. Peraturan dan undang-undang merupakan 'guidelines' bagi memastikan pegawai pendidikan dan guru-guru melaksanakan tugas dengan betul dan mengelak yang tidak sepatutnya daripada berlaku.

            Peraturan dan undang-undang juga penting untuk merealisakan Falsafah Pendidikan. Falsafah Pendidikan Guru telah menyatakan ciri-ciri guru yang dihasratkan oleh Malaysia iaitu berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung aspirasi kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin.

              Selain itu, peraturan-peraturan dan undang-undang pendidikan dibentuk untuk memastikan pendidikan di Malaysia berkembang maju yang dapat menandingi pendidikan di negara-negara maju. Bagi memastikan pelaksanaan pendidikan yang berkesan, guru-guru perlu faham dan sedar bahawa tanggungjawab seorang guru sangat besar dan peranan dan sumbangan guru menentukan masa depan negara.


No comments:

Post a Comment

by Nur Adlina binti Abdullah Zohdi

  Hubungkait Kerjaya Guru dan Amalan Kod Etika Profesionalisme di Malaysia. Pengertian Kerjaya Guru   Guru merupakan tenaga pengajar...